Tittel Norsk
Av Forfatter_Navn

Da jeg sprang, eller snarere fløy, vekk, så langt vekk jeg kunne, fra det som hadde utrusta meg med skjoldet, alt det ytre som utgjorde en stor del av meg – det legger jeg ikke skjul på – var det murveggene jeg skilte lag med.

Jeg var 16 år, og flykta hjemmefra!

Fluktplanen var lagt et år i forveien. Til å begynne med hadde den ikke hatt så mye å si. Det var nok å vite at jeg skulle dra. Det gjaldt å trå forsiktig, ta ett skritt om gangen til jeg skred til verket, og var det noe jeg kunne, var det å trå forsiktig. Under føttene mine var det ei glatt sky som kunne ta meg hvor som helst og langt av sted når tida var inne. Spørsmål som hvor og hvordan jeg burde flykte, gnagde som mark i hodet mitt. Mange dager gikk med til å gruble over hvilken vei jeg burde velge, hvem som burde få vite hva, og om det var tryggest å reise med buss eller fly.

Etter flere søvnløse netter, tenksomme dager og timer bestemte jeg meg. Å reise med buss kunne by på problemer, derfor skulle jeg kjøpe meg en flybillett.  

Forfatter_Navn
Navn Navnesen (f. XXXX) er en kurdisk forfatter bosatt i Istanbul. Etter å ha studert opera ved universitetet, begynte hun å skrive, og hennes tre kritikerroste romaner har gjort henne til en voksende litteraturstjerne i Tyrkia. Forfatterskapet hennes tematiserer blant annet biopolitikk og samspillet mellom kropp og rom, samt statens og familiens undertrykkende innvirkning på enkeltmennesket og konflikten mellom natur og samfunn.
Utgivelser (utvalg):
Tittel («Oversatt tittel», 2014)
Tittel (sjanger, 2015)
Tittel («Oversatt tittel», 2017) 
Tittel («Oversatt tittel», 2020)
Portrett av Ebru Ojen

Foto: Fotograf_Navn

Da jeg sprang, eller snarere fløy, vekk, så langt vekk jeg kunne, fra det som hadde utrusta meg med skjoldet, alt det ytre som utgjorde en stor del av meg – det legger jeg ikke skjul på – var det murveggene jeg skilte lag med.

Jeg var 16 år, og flykta hjemmefra!

Fluktplanen var lagt et år i forveien. Til å begynne med hadde den ikke hatt så mye å si. Det var nok å vite at jeg skulle dra. Det gjaldt å trå forsiktig, ta ett skritt om gangen til jeg skred til verket, og var det noe jeg kunne, var det å trå forsiktig. Under føttene mine var det ei glatt sky som kunne ta meg hvor som helst og langt av sted når tida var inne. Spørsmål som hvor og hvordan jeg burde flykte, gnagde som mark i hodet mitt. Mange dager gikk med til å gruble over hvilken vei jeg burde velge, hvem som burde få vite hva, og om det var tryggest å reise med buss eller fly.

Etter flere søvnløse netter, tenksomme dager og timer bestemte jeg meg. Å reise med buss kunne by på problemer, derfor skulle jeg kjøpe meg en flybillett.  

Les alle tekstene
Våre hviskinger og skrik
Av Iryna Tsilyk
Forfatteren og «frihetens» paradoks
Av Joyce Carol Oates
GUD OG DEN SUBALTERNE PRATAR (FØRSTE TUNGAS GÅVE)
Av Maneo Mohale
Fornuft og mot
Av Ahmet Altan
Valget
Av Thorvald Steen
Hvor er du, sønn?
Av Fatemeh Ekhtesari
Om «Hviskinger og skrik»
Ytringsfrihet er en menneskerett. Samtidig ser vi at forfattere angripes både fra pressgrupper, myndigheter og med fysisk vold. Ytringsfrihetens rammer og utfordringer i vår tid diskuteres ofte og hyppig i radiodebatter og avisspalter, men hva tenker forfatterne selv? Hvilke perspektiver kan de gi oss på disse problemstillingene?

Stiftelsen Litteraturhuset inviterer et utvalg toneangivende internasjonale skjønnlitterære stemmer til å reflektere over ytringsfrihet i bredeste forstand – gjennom litteraturen.

Antologien Hviskinger og skrik presenterer seks tekster som gjennom prosa og poesi, essaystikk og skjønnlitteratur forsøker å sette ord på hva ytringsfrihet betyr og på hvilke måter den er under press. Flere av dem skriver personlig om hvordan de selv har opplevd angrep på egen ytringsfrihet, deres rett til å være den de er og skrive det de vil.

Hvilke nye perspektiver åpnes opp når vi beveger oss inn i det litterære rommet?